Het is weer tijd voor de BTW aangifte van het tweede kwartaal! Op 31 juli a.s. moet de aangifte en de betaling binnen zijn bij de Belastingdienst. Zorg dat u dit tijdig doet om onnodige boetes te voorkomen! Maar hoe zorg ik voor een correcte aangifte omzetbelasting? In onderstaand blog leest u hoe.

Wat is BTW?

BTW staat voor Belasting Toegevoegde Waarde. U als ondernemer voegt waarde toe aan de economie. U betaalt belasting over de omzet die u genereert en van de door u gemaakte kosten mag u de BTW terugvragen, tenzij deze kosten vallen onder de uitzonderingen.

Welk tarief is van toepassing?

In Nederland rekent u als ondernemer het standaardtarief van 21% BTW over uw omzet. Er zijn hierop uitzonderingen waarbij u 6% BTW rekent over de omzet of 0% BTW of als u bijvoorbeeld zaken doet met ondernemers in het buitenland (BTW verlegd).

Een aantal voorbeelden van omzet waarover 6% BTW wordt berekend zijn: boeken, geneesmiddelen, kappersdiensten, kunst, etenswaren. De lijst met uitzonderingen is groot en daarom is het raadzaam voor uw BTW aangifte een boekhouder te raadplegen. Voorbeelden van omzet met 0% BTW: onderwijs, kinderopvang, gezondheidszorg en uitvaarten. 0% BTW over de omzet maakt uw prijs goedkoper voor de particulier/consument, echter besef wel dat u geen BTW kunt terug vragen over uw kosten. Dus de aanschaf van bv. kantoorartikelen, computer etc. is voor u duurder aangezien u geen BTW aftrek heeft over uw kosten.

Gezien de complexiteit van de BTW is het raadzaam een boekhouder in te schakelen voor een correcte aangifte. Met het inschakelen van een administratiekantoor stelt u ook zeker dat u alle BTW over uw kosten terugvraagt en van dit voordeel geniet.

Hoe doet u BTW aangifte?

Zorg altijd voor een tijdige aangifte, ookal is het een nul aangifte. Dit voorkomt onnodige boetes. Zolang de Belastingdienst stelt dat u BTW plichtig bent (u ontvangt hiervoor een brief van de Belastingdienst) bent u verplicht de aangifte in te dienen. Veelal gaat het hier om een kwartaalaangifte. De aangifte van het kwartaal doet u uiterlijk op de laatste dag van de daaropvolgende maand na afloop van het kwartaal. Ook dient de betaling op deze dag te zijn ontvangen bij de Belastingdienst.

Voor de BTW aangifte is de factuurdatum leidend. Dus alle facturen van bijvoorbeeld 1 april tm 30 juni vallen in het tweede kwartaal. U bent verplicht om de BTW op deze facturen mee te nemen in de BTW aangifte van het tweede kwartaal. Tip: is uw cashflow laag, stuur dan uw verkoopfacturen op 1 juli i.p.v. 30 juni, zodat u eerst de betaling van de factuur kunt ontvangen en het kwartaal daarna de BTW afdraagt aan de Belastingdienst.

Waar moet ik opletten bij mijn BTW aangifte?

Een kwartaal BTW aangifte lijkt simpel. Echter, dit is in de praktijk veelal niet het geval. Er zijn vele uitzonderingen op de regel waarvan de ondernemer in veel gevallen niet op de hoogte is.

U kunt denken aan:

  • Geen aftrek van de BTW op representatiekosten die de ondernemer zelf nuttigt
  • Leveringen aan en uit het buitenland
  • Privé gebruik (denk aan telefoon, internet, etc)
  • Privé gebruik en de auto: privé of zakelijke auto
  • BTW aftrek van de kosten van een privé auto bij zakelijk gebruik
  • Hoe kan ik gebruik maken van de Kleine Ondernemers Regeling?
  • Hoe vraag je BTW terug van oninbare facturen?
  • Wanneer en hoe dien ik een suppletie omzetbelasting in?

Als administratiekantoor zien wij in de praktijk dat ondernemers veelal een incorrecte BTW aangifte indienen, omdat zij niet voldoende op de hoogte zijn van alle regels omtrent de omzetbelasting. Ook laten ondernemers regelmatig ‘geld liggen’ door over bepaalde kosten de BTW niet terug te vorderen.

Wilt u advies over uw BTW aangifte of de aangifte liever uitbesteden? Onze boekhouders staan voor u klaar! Voor advies neem vrijblijvend contact met ons op.

Neem contact met ons op

  • Share: